torsdag 25 februari 2010

LUSHES & TRAMPS

Det är inte direkt vanligt att jag köar i över en timma för att se något band i Umeå, men när det gamla folk/punk bandet Lushes & Tramps från Umeå hade en reunion på Scharinska Villan så var man bara tvingad att pina sig i den isande vinterkylan. Jag tror att jag fick övertala Elias som var med mig den här kvällen minst tre gånger att inte lämna vår plats i kön. Han hade ju så praktiska skor på sig, lövtunna Converse dojjor förvandlade hans plattfötter till isklumpar.

Lushes & Tramps spelade flitigt på Umeås krogar under första hälften av 90-talet och jag har många roliga minnen från den tiden med skrålande allsång och rusfylld dans framför scenen. Bandet släppte en 6-låtars mini-CD ”Brewed Live” 1992 på NONS och kvällen till ära släpptes deras fullängdare som de spelade in –94 och kostade 50 lök att spela in, därav namnet på CDn ”Fifty Onions” (bara gjord i 100 exemplar).

Medelåldern var hög i den fullpackade spellokalen och så fort mandolinen, dragspelet och banjon börjat ljuda så väcktes gamla minnen till liv och allmän eufori rådde i lokalen. Alla gamla hits som "East End", "Bloody Night", "Damn Bitch" och "Sans Prelude" spelades, samt några låtar jag inte hört eller glömt bort sedan tiden begav sig. Det har ju blivit populärt med irländskinfluerade band de senaste åren så man kan säga att L&T var lite före sin tid. Vi får hoppas att det inte tar 15 år igen innan Umeås alldeles egna Pogues spelar nästa gång.
Ett klipp från kvällen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar