onsdag 3 juni 2009

Gatans Lag - Låt Mig Stanna Tre Dagar I Himmelen Innan Djävulen Vet Att Jag Är Död

Gatans Lag - Låt Mig Stanna Tre Dagar I Himmelen Innan Djävulen Vet Att Jag Är Död CD
Kjell Hell Records (www.kjellhell.se)

Gatans Lag ger ut sin andra skiva på nationaldagen och då har alla vilsna själar åter någonting att sjunga med i på fyllan eller för sig själva. När skivan går in på andra varvet fattar jag hur fruktansvärt bra första låten är, refrängen sätter sig direkt i hjärnan och blir nog årets sommarplåga i var mans I-pod pluggar eller parksprängare. Nästa låt ”Född Till Brat” är trallvänlig och av det lite mer långsammare punkstuket som genomsyrar hela albumet. ”Dom Ska Nog Få” är punkig rock med klassisk svensk punkrefräng. ”Kastat Handduken” har bra driv och det är nästan lite Templars över det hela. Efterföljande låt är melankolisk och jag får tankar till Nationalteatern, Perkele och Ulf Lundell. Sen blir det Skrewdriver rock’n’roll, baktakt och mer rock. Jag kan tänka mig att de får ännu större lyssnarskara med den här skivan, den vilda punken är borta och istället har vi fått lite mer lättlyssnade alster med sax och orgel som extra krydda. Helt klart är att de i första hand vinner sina lyssnare med sina texter som innehåller det vardagliga livet kryddat med humor och en knuten näve. Om förra skivan var lite mastig att lyssna i ett sträck så är den här nästan lite kort. Jag vill redan höra mer Gatans Lag låtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar